Wat is dit stukje van mijn werkzaamheden toch mooi. Dit keer bezocht ik een prachtige fietsenzaak, gelegen in ons mooie Limburgse Heuvelland: Abels Bikes in Gulpen. Omdat ik een aantal minuten te vroeg op de afspraak verscheen, werd ik heel vriendelijk ontvangen door een van de medewerkers. Tijdens het wachten werd ik getrakteerd op een heerlijke cappuccino. Even kon ik in alle rust niet alleen van de cappuccino genieten, maar ook van de gezellige sfeer. Precies op tijd verscheen mijn afspraak, Rob Beaumont, natuurlijk hoe kan het ook anders, met de fiets.
Rob startte het gesprek direct met een mooie uitspraak toen ik hem complimenteerde met de mooi uitziende zaak: "De kracht van een organisatie wordt gevormd door de mensen die er werken!" Dat is een binnenkomer naar mijn hart! Rob Beaumont is opgegroeid op een boerderij waar zijn ouders, ook echte ondernemers, een boerderijwinkel runden. Dus het ondernemen zit hem in het bloed. Maar eerst koos hij een andere route, namelijk die van topsporter, en dat ging hem goed af. Hij speelde handbal op het hoogste niveau. Dit was tevens zijn eerste kennismaking met Petit, destijds als shirtsponsor. Hij had plannen om zijn sportieve carrière in het buitenland voort te zetten. Een blessure zette echter een streep door deze sportieve rekening. Dus bleef Rob in Nederland, waar hij een tijdje woonde in Amsterdam. Maar Limburg bleef naar hem lonken, dus kwam hij terug.
Hij volgde een opleiding in de marketing, maar kwam er al snel achter dat met name het commerciële gedeelte hem het meest aansprak. Dat, en de omgang met mensen. Hij besloot het vak van marketeer achter zich te laten en de plannen die in zijn hoofd waren ontstaan over de fietsenzaak van zijn inmiddels schoonouders, aan zijn schoonvader voor te leggen. Het kostte hem enige overtuigingskracht, maar gelukkig stond zijn schoonvader open voor verandering. Iets waar Rob hem nog steeds heel dankbaar voor is! Dit was de basis voor zijn huidige succes. En Rob kon zijn ondernemerspassie en plannen geheel gaan uitleven.
Onder begeleiding van een goede coach keek hij goed naar zichzelf en kreeg een duidelijk beeld van zijn eigen kunnen. En inderdaad, of het nou sport of ondernemen was, van een klein team iets groots maken, dat is waar zijn ware passie ligt. Het sparren met de coach leverde hem veel inzichten op en bracht hem tot het inzicht dat de kracht van een organisatie ligt bij de mensen die er werken. Hij begon de mensen bij al zijn plannen te betrekken en deze betrokkenheid werkte enorm positief. Hij zorgde ervoor dat ze zich konden ontwikkelen, meegroeien en dat er ruimte was om hun talenten te ontplooien. Dat was in het begin een uitdaging. Rob noemt de HR-component dan ook de belangrijkste, maar tevens ook de lastigste in een organisatie.
Op mijn vraag of hij veel voordeel heeft gehad van zijn marketingachtergrond, geeft Rob aan dat daar niet zijn hart ligt en dat hij mensen om zich heen verzameld heeft die dit wel met plezier voor hem doen. Al jong had hij interesse in de fiets en wat hem opviel toen hij zich ging verdiepen in de zaak van zijn schoonouders en eventuele concurrenten, was dat de vergrijzing in deze branche flink aan het toeslaan was. De meeste ondernemers in deze tak van sport hadden wel veel technische kennis en wisten hoe ze een fiets moesten repareren, en tijdens deze reparaties was er vaak ook sprake van een stuk gezelligheid. Hij leerde veel van de verhalen die de ondernemers hem vertelden. Maar wat hij ook zag, was dat de winkels inderdaad allemaal klein en gezellig waren, maar dat de commerciële component vaak ontbrak. Hij vertelde zijn idee over een mooie grote overzichtelijke zaak aan een bevriend architect, en deze werkte die droom uit in een tekening. En die tekening is werkelijkheid geworden in de prachtige mooie grote zaak in Gulpen.
Wat Rob wel had meegenomen uit zijn marketeerervaring is dat een missie, visie en doelstelling hebben heel belangrijk is. Dit helpt om te blijven kijken naar de ontwikkeling van een zaak. En Abels Bikes heeft zich een hele mooie ambitieuze missie gesteld, namelijk: de fiets tot vervoersmiddel nummer 1 te maken. Uit deze missie is het idee om ook fietsen te gaan verhuren geboren. En dat laatste blijkt een succes. Het trekt een hele andere groep klanten, namelijk toeristen die vaak al een gezellige gemoedelijke sfeer met zich meebrengen en die er ook voor gezorgd hebben dat er weer andere diensten geleverd konden worden. "Soms zijn we net een soort VVV," geeft Rob lachend aan. En bovendien leverde het verhuren van de e-bikes een ander voordeel op. Het maakte verkoop van tweedehands e-bikes mogelijk en daarmee een concurrerend product voor de goedkopere merken. Helemaal passend bij hun missie: namelijk iedereen in het Heuvelland op de fiets! Daar horen natuurlijk ook alle benodigde accessoires bij, maar ook verzekeringen en onderhoud. Dit laatste ook om de mensen niet alleen aan het fietsen te krijgen, maar ook veilig aan het fietsen te houden.
Het luisteren en eerlijk zijn naar de klant is essentieel voor een goed advies. Maar ook een goede opvolging van kritische opmerkingen in bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek is leerzaam en belangrijk! Het vervolgens altijd bereikbaar en gastvrij zijn is essentieel voor een goede service. En dat brengt ons bij onze eigen dienstverlening. Rob is zeer te spreken over de service van Petit .verbindt.., die aansluit bij zijn eigen ideeën over hoe service hoort te zijn. Hij is al vele jaren klant en de goede service van Petit .verbindt.. maakt het mogelijk dat hij bij vragen niet altijd zelf actie hoeft te ondernemen. Wanneer zijn medewerkers bellen met een vraag, weet hij dat ze net zo goed geholpen worden als wanneer hij zelf contact opneemt.
De ontwikkelingen in telefonie en IT gaan enorm snel en hij vindt het een heel complexe materie. Hij is blij dat hij zich hier niet zelf in hoeft te verdiepen of tijd aan hoeft te besteden. Hij geeft aan dat wanneer de verbindingen eruit zouden liggen, de hele zaak stil ligt. Er kan niet gepind worden, geen werkbonnen gemaakt of opdrachten nagekeken worden. Hoewel hij er met een glimlach achteraan vermeldt dat zijn schoonvader wel eens zegt dat er vroeger ook zonder dit alles gewerkt kon worden, is Rob heel blij dat hij dit allemaal bij een aanspreekpunt kan neerleggen: Petit .verbindt.. Hij is heel tevreden over deze ontzorging.
En wij zijn blij met deze klant die ons al vele jaren trouw is. En ik loop na een hartelijk afscheid weer een stukje trotser op onze organisatie, maar ook op mezelf, naar buiten. Wat een mooie zaak, en een niet alleen enthousiaste ondernemer, maar tevens zeer sympathieke ondernemer wiens aanpak zich al bewezen heeft. Een ondernemer wiens enthousiasme aanstekelijk werkt. En laat die aanpak nou ook mij en ons bedrijf als een jas passen. Net zo als onze missie: “Denk groots”.. ook bij hem en Abels Bikes zou passen. Waar ik mee begon, eindig ik ook mee. Wat maken dit soort leerzame inspirerende maar ook bevestigende gesprekken mijn werkzaamheden toch mooi.
Rob, enorm bedankt!
Geschreven door Anita van Kruchten, directie Petit .verbindt..
Petit .verbindt.. heeft alle kennis in huis om uw wensen om te zetten in een totaaloplossing.
Neem contact op